Több hónapnyi bizonytalanság után szeptember 9-én a Mol közölte, hogy sikerült megállapodni a Barátság vezetéken keresztül – Ukrajna és Belarusz területén át – Oroszországból szállított kőolajszállítás biztosítottságáról. Magyarország és Szlovákia ellátása így az előzetes híresztelésekkel ellentétben nem szenved hiányt a jövőben.
Bár
az utóbbi időben kérdéses volt a kőolajszállítás a Barátság vezetéken
keresztül, a Mol hétfőn este bejelentette, hogy sikerült megállapodni a
szállítókkal és a csővezetéket üzemeltető felekkel is, így ezentúl is
biztosított a kőolajszállítás Magyarországra és Szlovákiába. „A
megállapodásokat követően a Mol Csoport az Oroszországból érkező
érintett kőolaj-mennyiségek tulajdonjogát 2024. szeptember 9-i hatállyal
a fehérorosz-ukrán határon veszi át” – áll a közleményben. Az új
eljárás és a szállítási megállapodások megfelelnek a szankcióknak és
rendelkezéseknek – emelték ki.
Az új megállapodás fenntartható megoldást kínál az Oroszországból érkező kőolaj szállítására a Barátság kőolajvezetéken. Ezt kiemelkedő eredménynek tartom, mivel lehetővé teszi, hogy a Mol továbbra is a leghatékonyabb és legmegbízhatóbb kőolaj-feldolgozási technológiát alkalmazza a magyarországi és szlovákiai finomítókban, és végső soron hozzájárul mindkét ország ellátásbiztonságához
– mondta Szabó Gabriel, a Mol-csoport Downstream üzletágának ügyvezető igazgatója.
A
problémák még júliusban kezdődtek, amikor arról híreztek, hogy Ukrajna
szankciókkal akadályozza az Oroszországból Ukrajnán keresztül érkező
kőolajat, így a szankciók alól mentesülő Magyarország, Szlovákia és
Csehország is bajba kerülhet, ha nem tud alternatív megoldást találni az
orosz függőségre. A magyar kormány Brüsszeltől várt segítséget, amire
kemény kritikákkal válaszoltak az ottaniak.
Később Mihajlo
Podoljak ukrán elnöki tanácsadó arról beszélt, hogy 2025. január 1-től
teljesen elzárják a Barátság II. kőolajvezetéken történő szállítást, ám a
Mol erről nem értesült. Pár órával később kiderült, hogy Podoljak
elnézte a dátumokat és a szállítás 2029 végéig biztosított a vezetéken
keresztül.
Közben az Adria-vezeték horvát szakaszának
üzemeltetője, a Janaf azt közölte, hogy akár már most képes lenne a
százhalombattai és a pozsonyi finomítóhoz szükséges nyersolaj éves
mennyiségét leszállítani. A hétfői bejelentés után erre, úgy tűnik, nem
lesz szükség.
(Index)
0 Megjegyzések