Karácsony Gergely is beleállt a Gyurcsány Ferenc által indított politikai vonalba – mutatott rá az államtitkár.
„Nem kis csalódottsággal
olvastam, hogy pár nap ráhagyással Karácsony Gergely is beleállt a
Gyurcsány Ferenc által indított politikai vonalba, és tiltakozik a Szent
Gellértről elnevezett hegy tetejére tervezett kereszt ellen” – írta
Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára a közösségi
oldalán. Hangsúlyozta: „mégiscsak egy keresztény vértanúról elnevezett
hegyre kerülne a kereszt, a Szabadság-szobor talapzatára.
Az a kereszt, ami a magyar címerben, az angol zászlóban vagy a vöröskereszt jelképében is benne van, és ott senkit nem sért.
Az
a kereszt, ami ott van a Szabadság-szobortól pár lépésre Szent Gellért
kezében, vagy a kommunista időkben befalazott Sziklatemplom előtt, mert
volt már olyan időszak, amikor el akarták tüntetni a »klerikális
reakció« látható megjelenéseit a Gellért-hegyen” – emlékeztetett.
Lenne Budapest kereszténység nélkül?
Azt
mondják, hogy a város sokszínűsége miatt ne legyen kereszt, mert az a
város szövetét megbontja. Lenne-e itt ilyen város, ha nem lenne
kereszténység? Lenne-e a sokszínűség érték, ha nem lenne kereszténység?
Lenne-e a szabadság szónak olyan értelme, amit mi használunk rá, ha nem
lenne kereszténység? Valószínűleg egyik se
– fogalmazott az államtitkár.
„Ha
a »város sokszínűsége« miatt kereszt nem kerülhet ki egy szobor
talapzatára, akkor mégis mi az a jelkép, ami belefér a »város
sokszínűségébe«? Mit szimbolizál a kereszt? A másokért feláldozott
életet, a szeretetet, a békességet, a megbocsátást, az irgalmat, a
megváltást, azt, hogy még az ellenségemet is szeretni kell. Ez nem fér
bele a sokszínűségbe? Ezek közül mi a sértő? Ha ez sértő, akkor számukra
csak egy dolog elfogadható: az üresség” – vonta le a következtetést
Rétvári Bence.
A szabadság a keresztény országokban a legnagyobb érték
A
kereszténység és szabadság kapcsolatára kitérve az államtitkár úgy
vélekedett: „ha körbenézünk a világ civilizációiban, sehol nem lett a
szabadság olyan központi érték, mint a keresztény alapokra épülő
euroatlanti civilizációban. Kevesen szeretnének olyan »szabadságban«
élni, mint a távol-keleti szabadságfogalom vagy a közel-keleti és
észak-afrikai arab szabadság. A keresztény vallási alapokból építkező
kultúra adta a legnagyszerűbb szabadság fogalmat.
Ha nem lenne Európában kereszténység, akkor nem lenne ilyen fontos érték az egyének és nemzetek szabadsága sem”
–
mutatott rá. Hozzátette, „nincs más civilizáció, ahol ennyire központi
érték az egyéni szabadság a világon, mint a keresztény emberképre épülő
civilizációban. Más civilizációkban az egyén szabadsága sokkal kevésbé
érték, mint nálunk. Ezért igenis szorosan összefügg a kereszténység és a
szabadság, az európai szabadság alapja igenis a kereszténység. Más
vallásból nem született ilyen erős szabadságfogalom.”
A kereszt megerősíti a Szabadság-szobor jelentését
Az
államtitkár felidézte: a keresztről szólva „pillanatnyi ideológiákra”
hivatkoznak. „A kereszténység nem egy pillanatnyi ideológia, hanem egy
kétezer éves vallás, világnézet. Pillanatnyi ideológiája a
kereszténységet támadóknak van, a kereszténység állandó. Volt előttünk
is és lesz utánunk is. Ennek megfelelő tisztelettel érdemes csak
beszélni róla” – mutatott rá.
„A kereszt tehát nem elvesz a Szabadság-szobor jelentéséből, hanem megerősíti.
Szimbolizálja,
hogy a szabadság nem úgy önmagától van, hanem a keresztény emberképből
fakad: ha mindnyájan Isten képmására teremtettünk, akkor a másik
emberben is Isten képmását látom, és ezért tisztelem a szabadságát.
Ezért erősebb az emberi méltóság a keresztény civilizációban, mint
bármelyik másikban. Az emberek szabadságából levezetve az emberek
közösségének, a nemzetnek a szabadsága is érték. A kereszténység a
szabadság alapja és védőpajzsa. A másokért önmagát feláldozó szeretetnek
nincs régebbi és erősebb jelképe, mint a kereszt” – fogalmazott Rétvári
Bence.
0 Megjegyzések