A KC-390, a brazil Embraer cég által a 2000-es évek követelményei alapján kifejlesztett és gyártott sugárhajtású katonai szállítógép, amely messze lekörözi a lassan 70. évébe lépő amerikai C–130 Herculest.
A jövő hét a
légierőé lesz, a napokban érkezik meg az Embraer vállalattól vásárolt
nagyméretű, KC–390 típusú szállító repülőgépünk, ez a magyar légierő és
ezen keresztül a Magyar Honvédség egyik nagyon fontos új kiegészítő
képessége lesz – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf az uniós
védelmi miniszterek brüsszeli találkozóját követő sajtótájékoztatón. A
Hír TV tudósítása szerint a magyar honvédelmi miniszter hangsúlyozta,
hogy
a taktikai szállítórepülőgép érkezése, és az elmúlt napokban a tatai páncélos dandárhoz beérkezett újabb három darab Leopard 2A7HU harckocsi jelentette fejlesztés csak egy-egy szem abban a láncban, ami az újabb és újabb eszközök érkezését jelenti.
A
Magyar Honvédség a tervek szerint két KC–390-es repülőgépet vásárolt,
mivel ehhez a repülőgéphez hasonló teherszállító gépei még nem voltak a
légierőnek. A KC–390-es repülőgépek a Magyar Honvédség légierejének első
igazi hadszíntéri szállító repülőgépei. Olyan képességekkel ruházzák
fel a honvédséget, amelyekkel a hadrendből néhány éve, több mint negyven
év szolgálat után kivont An–26-osaink nem rendelkeztek. A KC–390-es a
mérete, sebessége, a hatósugara és a szállítható teher tömege alapján is
felülmúlja az elődje képességeit.
A most megérkező gép idén
tavasszal már járt a kecskeméti légibázison, tesztelési, és a
titokvédelmi okok miatt külföldre, a szövetségen kívüli Brazíliába nem
kiszállítható NATO-kommunikációs, elektronikai eszközök illesztése és
kalibrálása céljából.
Mind a két megrendelt gépbe beépítették azokat a berendezéseket, amelyek lehetővé teszik, hogy a levegőben üzemanyaggal utántölthetők legyenek, illetve a gépek is tudjanak más repülőgépeket, a mi esetünkben egymást, illetve a honvédségnél rendszeresített Jas–39 Gripen vadászgépeket is utántölteni.
A KC-390-nek van egy további képessége: a rossz
minőségű fel- és leszállóhelyekről is üzemeltethető gép egyidejűleg két
Intensive Care Unitot (ICU), sürgősségi ellátóegységet és az orvosi
személyzetüket képes a fedélzetén szállítani. Az ICU-szett helyett a gép
képes hetven, hordágyon fekvő sebesültet is szállítani.
Ami a
KC–390-es szállítási kapacitásait illeti, kategóriájában kiemelkedő,
maximálisan húsz tonna feletti terhet vagy nyolcvan felfegyverzett
katonát, illetve deszantfeladat esetén hatvan ejtőernyőst vehet a
fedélzetére, ami jóval meghaladja a közismert amerikai C–130-as Hercules
képességeit.
A két gép közötti különbséget az is jól
érzékelteti, hogy a brazil sugárhajtóműves KC–390-es sebessége
másfélszeres, meghaladja a 800 kilométer per órát, a hatótávolsága pedig
közel hetven százalékkal nagyobb, több mint 6000 kilométer.
Az új brazil katonai szállítógépet a gyártó ország és hazánk mellett megrendelte már Portugália, Hollandia, Ausztria, Csehország ás Dél-Korea. A típus iránt érdeklődik többek között Svédország, Görögország, Egyiptom és Dél-Afrika is.
(Magyar Nemzet)
0 Megjegyzések