Mind a benzin, mind a dízel esetében magasabbak az átlagárak a hazai kutakon, mint a régió más országaiban. A kormányzati felszólítás ellenére sorozatban már tizedszer drágul az üzemanyag. A miniszterelnök a péntek reggeli interjújában elmondta: a kabinet megelégelte azt, hogy az üzemanyag-kereskedők nem tartják be a korábbi megállapodást, ezért a kormány kész a beavatkozásra.
Orbán Viktor szerint a miniszterelnöknek nem szabad fenyegetőznie, de vannak kivételek. A kormányfő a magyarországi üzemanyagárakkal kapcsolatban felidézte, hogy a kereskedőkkel kötöttek egy megállapodást, amit ha azok nem tartanak be, annak következményei lesznek. A kabinet készen áll beavatkozni az árakba – hangzott el a Kossuth rádió péntek reggeli miniszterelnöki interjújában.
Ha egyszer kötöttünk egy megállapodást, hogy az emberek nem fizethetnek többet, mint a szomszédos országok átlagára, azt be kell tartani. A visszafogottság nyelvén mondom, hogy most szóval kérjük. De nem szólunk kétszer. Nem tűrjük el, hogy ezt ne tartsák be
– fogalmazott Orbán Viktor az interjúban. A kormányfő kilátásba helyezte: ha a kereskedők nem tartják be az egyezséget, a kabinet intézkedni fog. Szerinte a miniszterelnök ne fenyegetőzzön, legyen megértő, nyújtson segítséget, de vannak kivételek.
Sorozatban tizedszer drágult az üzemanyag
Bár
már nehéz követni, a legújabb drágítással sorozatban tizedjére történik
üzemanyagár-emelés Magyarországon. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy
június 14. és július 4. között a benzin nagykereskedelmi ára 26, a dízelé 39 forinttal nőtt.
Nagyjából
két hónapon keresztül ugyanakkor éppen ellentétes folyamat zajlott
nálunk: április közepétől – részben a kormányzat fellépésének
betudhatóan – masszív árcsökkentés indult meg a hazai kutakon. Április
17-én a 95-ös benzin átlagára 650 forint volt literenként, a gázolajé
pedig 647 forint.
A frissen bejelentett üzemanyag-drágulással
januártól mostanáig nagykereskedelmi szinten a literenkénti benzinár 86,
a dízelár pedig 69 forinttal nőtt, jóllehet 41 forint a kötelező
januári jövedékiadó-emelésre vezethető vissza. Ezt leszámítva a benzinár
45 forinttal emelkedett, a dízelnél pedig 28 forint plusz figyelhető
meg. A hetven-nyolcvan forint körüli literenkénti drágulás után egy
átlagos, ötvenliteres tankolás 3500-4000 forinttal kerül többe most,
mint tavaly decemberben.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a
napokban bejelentette, szerdán tárgyalt a kabinet az üzemanyagárakról,
miután a hazai árszint a szomszédos országok átlagára felett van. – Nem
értjük ezeket az ármozgásokat, hiszen az elvárások, amik az elmúlt
hónapban megszülettek, továbbra is fennállnak. Ennek érvényt fogunk
szerezni, vagy úgy, hogy a kiskereskedők megértik, és nem játsszák ki
ezt az elvárást, vagy úgy, hogy komoly szabályozói lépésekkel be fogunk
avatkozni – húzta alá a tárcavezető.
Legutóbb csütörtökön
emelkedtek a hazai üzemanyagárak, ezt megelőzően a Magyar
Ásványolaj-szövetség (MÁSZ) főtitkára egy szerdai háttérbeszélgetésen
azzal magyarázta a folyamatos drágulást, hogy olyan, az olaj- és az
olajtermékárakat is érintő változások történtek az utóbbi időben,
amelyek korrekt szakmai magyarázatának ismeretében jobban kezelhető a
benzin- és gázolajárak mostani emelkedése. Grád Ottó a június eleje óta
tartó drágulás fő okát geopolitikai és keresleti tényezőkkel magyarázta –
írta a Világgazdaság.
A MÁSZ főtitkára jelezte: van szerepe
földrajzi, éghajlati és más szempontoknak. Elmondása szerint a fő
drágító tényezők a következők:
Míg június elejére
árstabilitást hozott a közel húszszázalékos olajáresés, az elmúlt három
héten a közel-keleti események eszkalációjának kockázata – az, hogy a
konfliktusnak az Izrael–Hezbollah-konfliktuson keresztül Irán is a
részévé válhat – már áremelő hatású volt.
A hamarabb, már június elején indult erősebb hurrikánszezon az amerikai mellett az európai piacokat is mozgatja. Azt a benzint ugyanis, amely Amerika piacáról kiesik a Mexikói-öböl partvidékén koncentrálódó finomítók esetleges leállása miatt, a mi földrészünkről pótolják.
Drágult a gázolaj is, ennek Magyarországon főként szezonális oka van: korábban indult a mezőgazdasági idény.
A gázolaj árát emeli még, hogy Ukrajna oroszországi olajfinomítókat támad, amelyek így kevesebb gázolajat exportálnak.
Eközben a forint árfolyama gyengül, emiatt nő a dollárban importált olaj és olajtermékek ára.
Így állunk a régióhoz képest
A
Központi Statisztikai Hivatal a régiós üzemanyagárakat figyelő
kísérleti statisztikája és az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai
alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 614
forint volt, ami 16 forinttal, 2,7 százalékkal magasabb a régiós
átlagértéknél. A szomszédos országokban az átlagár 610 forint volt, a
magyar ár 0,7 százalékkal, azaz négy forinttal volt magasabb.
A dízel üzemanyag heti átlagos ára Magyarországon 626 forint volt, ami 27 forinttal, 4,5 százalékkal haladta meg a régiós 599 forintos átlagárat. A szomszédos országokban 616 forint volt a dízel átlagára, a magyar adat 1,6 százalékkal, azaz tíz forinttal volt ennél magasabb.
(MNO)
0 Megjegyzések