A Microsoft becslései szerint a CrowdStrike informatikai hibája miatt okozott pénteki globális összeomlás 8,5 millió Windows-eszközt érintett.
A Microsoft kiemelte, hogy ők nem tartják felelősnek magukat a hibáért. Azt azonban hozzátették, hogy az informatikai hiba a világ összes Windows-gépének kevesebb mint 1 százalékát érintette.
Péntek reggel arra ébredt a világ, hogy
egyetlen informatikai hiba miatt egy csapásra felborult a globális
mindennapok rendje. A hiba a CrowdStrike nevű kiberbiztonsági cégnél
történt, ők küldtek ki az ügyfeleiknek egy elbaltázott frissítést, ami
minden Windowst futtató rendszert kék halálba (BSOD) küldött, amire
telepítették, majd nem is akart onnan kiereszteni még azután sem, hogy a
cég javította a hibát.
Eleinte úgy tűnt, hogy a Microsoftnál van
a hiba, mert a cégnél csütörtök éjjel történt egy leállás, amikor több
amerikai légitársaságnál jelentkeztek informatikai problémák a cég Azure
felhőszolgáltatásában tapasztalt hiba miatt, de azt néhány órával
később javították. A péntek reggeli globális kimaradásoknál is jelezte a
Microsoft, hogy vizsgálja, mi történt.
A hiba akkora összeomlást
okozott, hogy világszerte repterek bénultak meg, repülőgépek maradtak a
földön vagy törölték őket, a vasúti szolgáltatás akadozni kezdett, de
több cég és a tévéadások is leálltak. Az legalább hamar kiderült, hogy
nem az egész világot érintő kibertámadás történt.
A történtek
azonban így is rávilágítanak arra, hogy a világot mára keresztül-kasul
átszövő és egymásra épülő digitális ellátási láncok legalább annyira
sebezhetők, mint amennyire kiterjedtek és nélkülözhetetlenek. Az utóbbi
években több olyan baleset vagy támadás is történt, amely megmutatta,
milyen húsba vágó is ez a kockázat.
(BBC)
0 Megjegyzések