„A Nemzetgazdasági Minisztériumban került sor egyeztetésre a győri Széchenyi István Egyetem, a kínai elektromos járműipar úttörőjének számító NIO európai vállalata és a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. között, amelyen együttműködési szándéknyilatkozat aláírásáról egyeztek meg a felek” – jelentette be szerdán a minisztérium.
A közlemény szerint Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az egyeztetésen kifejtette, hogy a világon ma egy új ipari forradalom zajlik, amely egyértelműen a zöld átállásról szól és megújítja a mobilitást is. Hatalmas jelentőségű és rohamos tempójú az az energetikai fejlődés, amely globális szinten és Magyarországon is elindult. Ráadásul a közlekedésben már nem csupán zöld jövőről, hanem leginkább zöld jelenről lehet beszélni.
Magyarország időben lépett ezen a területen, ami azért is lényeges, mert a szakemberek szerint a zöld energia a magyar gazdaság jövőjét jelenti a háztartásokban, a közlekedésben és az iparban egyaránt. A 2024 áprilisában kiadott Versenyképességi Stratégia is nagy hangsúlyt fektet az innovatív megoldásokra alapuló járműiparra, valamint az abban rejlő növekedési potenciálokra. A mai stratégiai egyeztetés is ennek az építkezésnek újabb lépését jelenti.
A nemzetgazdasági miniszter hozzátette, hogy Magyarország mindenkivel a kölcsönös tiszteleten alapuló együttműködésre és partnerségre törekszik, nincs ez másképp Kína és a kínai vállalkozások esetében sem.
Hazánk célja, hogy tovább erősítse a gazdaság találkozási pont szerepét, azaz Magyarországon kapcsolódjon össze a keleti és nyugati tőke, illetve high tech technológia.
A NIO nagy hangsúlyt fektet az olyan alapvető technológiák előrelátó kutatás-fejlesztésére, mint az egyedülálló akkumulátorcsere technológiájuk. Ezen projekt keretében a tulajdonos a lemerült akkumulátort frissre cserélheti mindössze három perc alatt, várakozás nélkül és a leadott akkumulátort az állomáson újratöltik.
A stratégiai együttműködési megállapodás célja olyan szoros, stabil és hosszú távú stratégiai partnerség kialakítása, amely az innovációs és az oktatási együttműködésen keresztül hozzájárul a hazai autó- és energiaipar gyorsabb és hatékonyabb zöld átalakulásához.
Palkovics László, a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány kuratóriumi elnöke hangsúlyozta, hogy a Széchenyi István Egyetem, a HUMDA és a NIO saját erősségeinek felhasználásával kíván átfogó stratégiai partnerséget létrehozni az innováció területén.
Az együttműködés eredményei hozzájárulhatnak az autóipar és az energiaipar zöld átalakulásához, a fenntartható fejlődéshez, illetve az energetikai átmenethez.
Konkrét cél hazánkban létesített innovatív akkumulátor-csereállomás tapasztalatai alapján az akkumulátorkezelés és diagnosztika fejlesztése.
Hozzátette, most kell cselekedni ahhoz, hogy az ország elérje a kitűzött kibocsátáscsökkentési céljait tehát, hogy 2050-re nettó klímasemlegesek legyünk, amelynek egyik legfontosabb területe a mobilitási szektor. Hazánkban az összes szén-dioxid-kibocsátás ötödéért a közlekedési szektor, ezen belül pedig 98 százalékban a közúti közlekedés a felelős. Bár már ráléptünk a helyes útra, még mindig sok munka vár ránk ezen a területen – ezt gyorsíthatjuk most fel a NIO-val közös munka segítségével.
Friedler Ferenc, a Széchenyi István Egyetem rektora kiemelte, hogy az egyetemi és a piaci szféra együttműködésében a közös cél az egyetemi hallgatók ösztönzése arra, hogy gyakorlati tapasztalatot szerezzenek és megismerjék a kínai elektromosáram-ipart workshopok és a NIO európai és kínai szakértőivel folytatott helyszíni eszmecserék révén.
Az egyetemi szakmai képzéseken túl közös pályázatok benyújtásával európai és magyarországi K+F programokhoz tervezünk majd csatlakozni, beleértve a Horizont Europe programot is – olvasható az NGM közleményében.
0 Megjegyzések