Igényeljen Napi Újság tagsági kártyát és tegyen szert velünk egy kis mellékes jövedelemre. Töltse ki a kártya igénylólapot ide kattintva.

Az amerikai Boeing-botrány újabb kiszivárogtatója halt meg, két hónapon belül ő már a második


Joshua Dean, a Spirit AeroSystems egykori alkalmazottja, aki a Boeing 737 MAX repülőgép gyártása során alkalmazott laza szabványok miatt figyelmeztetést adott ki, hirtelen és súlyos betegség következtében elhunyt. Márciusban a Boeing egy másik bejelentőjét holtan találták egy szálloda parkolójában, amit a hatóságok előzetes információk szerint öngyilkosságnak minősítettek.

A 737 MAX utasszállító repülőgépnek több balesete is volt, köztük két olyan, amely több halálos áldozatot követelt. 2018 októberében az egyik gép Indonéziában zuhant le, és a fedélzeten tartózkodó mind a 189 ember életét követelte. Öt hónappal később egy másik Boeing 737 MAX – amelyet az Ethiopian Airlines üzemeltetett – nem sokkal a felszállás után lezuhant, mind a 157 utas és a személyzet halálát okozva. A két tragédia miatt 20 hónapos repülési tilalmat rendeltek el a típusokra, azóta az amerikai vállalatot egymás után érik a botrányok.

Januárban az Alaska Airlines által üzemeltetett Boeing 737 MAX-9-es gép egyik ajtaja és a törzs egy része a levegőben, nem sokkal a felszállás után leszakadt. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) által a Boeingnél és egyik fő beszállítójánál, a Spirit AeroSystemsnél végzett ellenőrzés ezt követően “problémákat állapított meg a Boeing gyártási folyamatainak ellenőrzésében, az alkatrészek kezelésében és tárolásában, valamint a termékellenőrzésben”.

Dean családtagjai elárulták, hogy a Spirit AeroSystems egykori minőségügyi ellenőre kedd reggel elhunyt. Hozzátartozói elmondták, hogy alig több mint két hete került kórházba légzési zavarokkal.

Deant intubálták, tüdőgyulladást kapott, és állítólag egy gyorsan terjedő, antibiotikumoknak ellenálló Staphylococcus fertőzést kapott.

A 45 éves Dean, aki állítólag jó egészségnek örvendett és egészséges életmódot folytatott, életfenntartó gépre kapcsolták.

Dean 2022 októberében közölte, hogy súlyos gyártási hibát fedezett fel egy kulcsfontosságú alkatrész gyártása során, amely a Boeing 737 MAX gépének normál nyomás fenntartásában segít.

Azt állította, hogy a vezetőség inkább figyelmen kívül hagyta a figyelmeztetéseit, ami után panaszt tett az FAA-nál, „a 737-es gyártósor minőségügyi felső vezetésének súlyos és durva kötelességszegését” állítva.

A Spirit AeroSystems 2023 áprilisában kirúgta Deant, azzal vádolva, hogy egy újabb súlyos hibát nem vett észre. A bejelentő ezután panaszt nyújtott be a Munkaügyi Minisztériumhoz, azt állítva, hogy elbocsátása megtorlás volt a bejelentési miatt.

Márciusban a Boeing korábbi minőségügyi vezetőjét, John Barnettet, aki a cég gyártási szabványaival kapcsolatos aggályairól volt ismert, holtan találták lőtt sebbel, néhány nappal azelőtt, hogy tanúvallomást kellett volna tennie a repülőgépipari óriáscég ellen indított bejelentői perben.

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések