Tarifarendszer-váltás a helyközi közlekedésben – ezzel a címmel hirdetett sajtótájékoztatót kedd délelőttre Lázár János. Az építési és közlekedési miniszter Papp László polgármesterrel jelentkezett Debrecenből, ahol a Budapest-bérlet ügyéről is bejelentést tett.
Lázár
János felszólalását azzal kezdte, hogy jövetelének több célja is volt,
ezek közül talán a legfőbb az volt, hogy áttekintsék a folyamatban lévő
és készülő együttműködéseket. Hangsúlyozta, hogy csaknem 700 milliárd
forintos fejlesztésre van szükség ahhoz, hogy a debreceni infrastruktúra
ki tudja szolgálni a nagy gyárakat, nagyüzemeket. Ennek egy jelentős
része közlekedési fejlesztés, de ezen a területen országos szinten is
muszáj fejlődni.
Hangsúlyozta, Magyarországon már alkotmányba
írták és törvényben rögzítették: minden magyar állampolgárnak
biztosítani kell, hogy tömegközlekedéssel eljusson A pontból B pontba. A
tömegközlekedéshez való jog alapjog, ezért is folytatják a 2023-ban már
megkezdett átalakításokat.
A korábbi év legeredményesebb
vívmányának nevezte a vármegye- és országbérletek bevezetését, melyekből
összesen 4 millió darabot adtak el.
„Minden kritika ellenére ez
azt jelzi, hogy a magyar tömegközlekedésnek van társadalmi megbecsülése.
Soha annyian nem utaztak még a MÁV és a Volán járatain, mint 2023-ban” –
jelezte, majd az alábbi változásokat jelentette be:
Minden
bérletet megszüntetnek, márciustól csak a vármegye- és az országbérletek
állnak rendelkezésre. A döntést azzal indokolta, hogy már eddig is
tízből kilenc bérlet ilyen típusú volt, így más konstrukciók
fenntartásának nincs értelme.
Kedvezményes napijegyeket is bevezetnek vármegye24 és Magyarország24 néven. Előbbi ára 999 forint lesz, utóbbié 4990 forint. Ezt a jegytípust a magyar állam által működtetett összes MÁV-Volán-járaton korlátlanul lehet használni.
Felülvizsgálják
a kedvezményrendszert, a jelenlegi 65 kedvezményből 22 kedvezmény marad
meg, ezek kivétel nélkül 50 százalékosak lesznek.
• A
közalkalmazottaknak, így például az oktatásban, egészségügyben
dolgozóknak az eddigi 12 alkalom helyett korlátlanul 50 százalékos
utazást biztosítanak regisztráció ellenében.
• Március 1-jétől a 14 éven aluliak is ingyenesen utazhatnak Magyarországon.
• 14 és 25 év között szintén 50 százalékos kedvezmény él majd, ha az utas nem vesz vármegye- vagy országbérletet, amelyen továbbra is 90 százalékos a kedvezmény.
• Azok a 65 év alatti nyugdíjasok, akik utazási igazolványt birtokolnak, a jövőben kedvezményes vármegye- és országbérleteket vehetnek igénybe.
• Azok számára pedig, akik jelenleg 90 százalékos engedménnyel utazhatnak – például a fogyatékkal élők, nagycsaládosok – ingyenessé válik a közösségi közlekedés.
Várhatóan
szeptembertől lehetővé válik a kártyás fizetés az összes sárga
Volánbuszon. Annak érdekében, hogy a készpénzforgalmat és a
visszaéléseket csökkentsék, bevezetnek egy 200 forintos adminisztrációs
díjat.
Emellett akadálymentesítenek minden országbérlettel érintett járművet, annak minden osztályát.
„Mindezeket megtárgyalta a kormány, egyetértés volt, elfogadta a pénzügyminisztérium” – jelentette ki a miniszter, aki végül az elmúlt hetek legtöbbet idézett ügyéről, a Budapest-bérletrőlis bejelentést tett. Lázár János felvezetésében hangsúlyozta: elszámolási vitában állnak a fővárossal, de semmiféle szándékuk nincs arra, hogy bárkinek kárt okozzanak.
A kormány nem akarja szívatni a budapestieket, még csak a főpolgármestert sem. Nem tudjuk átvenni a főváros polgármesteri székét, ezért ha a polgármester elalszik, elbambulja a szükséges megállapodást, a számlák kifizetését, ezt a munkát nem tudjuk elvégezni helyettük
– fogalmazott.
Megjegyezte,
hogy a budapestiek már így is kiváltságos helyzetben vannak a
vidékiekhez képest, jelenleg is többlettámogatásban részesülnek. Mint
mondta: minden évben 6 milliárd forintos összegről megy a vita, miközben
a főváros „térdig jár a pénzben”. Hozzátette: most is volt egy
méltányos és fair ajánlatuk, de ezt nem fogadta el a főváros.
Kijelentette,
hogy szívesen veszi a „Lázár János a patás ördög” szerepét, de a
tévhitekkel ellentétben nem akar mindenkit megbüntetni, volt benne és a
kormányban szándék a megállapodásra.
„Végül arra jutottam, hogy
teszek egy újabb ajánlatot, persze nem tudom, hogy a fővárosban még
mindig pihennek-e. Mi elfogadjuk a Volán-, a HÉV- és MÁV-járatokon a
Budapest-bérletet, a budapesti önkormányzat pedig fogadja el az ország-
és vármegyebérleteket. Március 1-jéig áll az ajánlatom” – jelentette be
Lázár János.
Várja Karácsony Gergely válaszát
Az építési és beruházási miniszter a sajtótájékoztató végén kérdésekre is válaszolt.
Arra,
hogy mi lesz, ha nemet mond Karácsony Gergely az ajánlatra, elmondta:
az országbérlet és a vármegyebérlet elfogadása egy fair ajánlat, ez
Budapestnek is hasznos, hiszen az agglomerációban dolgozók Budapestre
járnak dolgozni, Budapestnek termelnek pénzt. Lázár János szerint a BKK
elkéri az inflációval növelt összeget, de nem hajlandó megemelni az
általa fizetendő összeget. A Budapest-bérlet árbevételének 1 százalékát
kapja az állam, miközben ennél jóval többet áldoz rá a MÁV és a Volán.
Debrecen például 9 milliárd forintot költ a közlekedésre, amihez nem ad
támogatást az állam. Ugyanakkor a fővárosi közlekedésbe 12 milliárd
forintot ad, illetve a bérleteken keresztül további 4,7 milliárd
forintot hagy benne. Az ajánlattal kapcsolatban pedig várja Karácsony
válaszát.
Lázár a 12 milliárd forintos támogatás további sorsával
kapcsolatban elmondta: ez tárgyalási alap, de meg kell várni, mit mond a
mostani ajánlatra Karácsony Gergely.
0 Megjegyzések