Létezik egy olyan elképzelés, amely szerint egy meghatározatlan időpontra szeretnék kitolni Magyarország elnökségi jogosultságát.
Orbán
Viktor Magyarországot „választási autokráciává” változtatta, amely
többé nem tekinthető „működő demokráciának” – írta meg a Politico.
Pedig
Magyarország 2024-ben átvenné az EU Tanácsának soros elnökségét. Hogyan
lehet egy olyan uniós tagállam – mint Magyarország vagy Lengyelország
–,
amelyről többször megállapították, hogy megsértette az alapvető uniós értékeket,
és amelynek a pénzeszközeit felfüggesztették, hitelesen az egyik legfontosabb uniós intézmény elnöke?
Egy
tagország soros elnökségének felfüggesztése már régóta csak tudományos
spekulációk tárgya. Most azonban, hogy az EP nagy többséggel
felszólította az EU vezetőit, hogy akadályozzák meg Magyarország
elnökségét, ez ma valószínűbbnek tűnik, mint valaha. Az egyik lehetőség,
hogy minősített többséggel az összes uniós tagállam megváltoztatja az
elnökséget betöltő nemzetek sorrendjét.
Ez aztán egy meghatározatlan időpontra tolhatja ki Magyarország elnökségi jogosultságát,
amíg
vissza nem tér a kötelező uniós normák közé. Alternatív út lehet, hogy a
Magyarország előtt következő két elnökséget betöltő két kormány
módosítja belső rendjét, és megváltoztatja a magyar elnökség
napirendjét. Ennek eredményeképpen a jogállamiságot érintő valamennyi
tanácsi ülést más kormányok felügyelhetnék helyettük.
Végső soron
Magyarország elnökségének megakadályozása nem Orbán Viktor
szankcionálásáról szól, hanem a blokk működésének és a jó kormányzásnak a
megőrzéséről. Ez a Magyarországot – és Lengyelországot – érintő
példátlan fenyegetés tehát egy régóta esedékes politikai és jogi vitát
indíthat el arról, hogy az EU eltűrheti-e, és meddig tűrheti el azokat a
kormányokat, amelyek szüntelenül megkérdőjelezik a blokk tekintélyét,
miközben továbbra is élvezik annak státuszát és finanszírozását.
0 Megjegyzések