Kedden este rendkívüli sajtótájékoztató keretei közt jelentette be Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter és Hernádi Zsolt, a MOL vezérigazgatója, hogy gyakorlatilag azonnali hatállyal felfüggesztik az üzemanyagok ársapkáját és piaci árazásra térnek át a magyar benzinkutak.
Hernádi Zsolt a tájékoztatón arról beszélt, hogy Magyarország még így is viszonylag jó helyzetben van más országokhoz képest, míg Gulyás Gergely azt állította, az európai árszabás alsó harmadába tagozódik be a magyarországi árszínvonal. A PestiSrácok.hu ezért utánanézett annak, hogy vajon mennyit veszítettünk a hatósági ársapka kivezetésével más országokhoz képest. A nyilvánosan elérhető adatokból kiderült, Magyarországon valóban sikerült más országokhoz képest mérsékelten tartani az árakat.
A tegnapi rendkívüli tájékoztatón kiderült, kivezetésre kerül az üzemanyagokra helyezett hatósági ársapka, a MOL vezérigazgatója pedig ismertette azt is, mennyiért tankolhatunk az átállást követően.
Hernádi szavai szerint 641 forint a benzin, 699 forint a dízel átlagára.
A
480 forintos árhoz képest ez éles váltásnak tűnhet, azonban érdemes a
számot európai kontextusba helyezni. Az egyszerűbb összehasonlítás
érdekében az egyes országok, így a magyar árakat is euróba váltva vetjük
össze, így hazánkban 1,56 euró a benzin, valamint 1,7 euró a gázolaj
ára.
Ehhez képest a Cargopedia adatai szerint
a szomszédos országok közül csupán Szlovéniában tankolhatunk olcsóbban, mint idehaza,
ami
nem meglepő, hiszen az ország saját tengeri kikötővel (Koper)
rendelkezik, amelyen keresztül magasabb fokú beszerzési diverzifikációra
képes (szintén olcsóbban lehet tankolni a háborús Ukrajnában, ott
azonban ez a statisztikai adat a háborús állapotok ismeretében
gyakorlatilag értelmezhetetlen, hiszen a klasszikus piaci folyamatok nem
érvényesülnek, a lakossági üzemanyag használat pedig praktikusan az
ország elhagyására korlátozódik). Ugyanakkor ez nem mondható el a
szintén tengeri kijárattal rendelkező Horvátországra, ahol a hazai
árakhoz képest mintegy 30 forinttal drágábban tankolhatunk.
Romániában
a hazaihoz hasonló áron tankolhatunk, amivel a jelentős olajmezőkkel
rendelkező ország szintén az európai élmezőnyhöz tartozik, ami az
árszínvonalat illeti. Ausztriában, Szerbiában, Szlovákiában és a már
említett Horvátországban átlag 25 forinttal drágább az üzemanyag
literje, míg Európa nyugati felén az egészen extrém árszabás sem ritka.
A
fosszilis energiahordozók ellen hagyományosan hadjáratot folytató
skandináv országokon kívül 2 euró feletti árral találkozhatnak az
autósok az Egyesült Királyságban, Svájcban, de Belgiumban,
Németországban és Franciaországban, valamint a Shell multinacionális
olajvállalatnak otthont adó Hollandiában is jóval 700 forint feletti
árszínvonallal kell számolni.
Különösen a gázolaj ára szaladt el,
Európa 13 országában közelítette, vagy haladta meg a lélektani 2 eurós
határt, míg a benzin árszínvonala csak 7 országban közelítette meg ez a
tartományt. Európában a legolcsóbban Oroszországban tankolhatnak az
autósok, nekik literenként 315 forintot kell fizetniük a benzinért, míg a
gázolajat 342 forintnak megfelelő rubelért mérik.
0 Megjegyzések