Az osztrák OMV schwechati finomítóját az üzem leállásával járó rendszeres karbantartása után nem tudják időben újraindítani – tudta meg a VG iparági forrásokból. Miután az OMV vélhetően saját töltőállomásait sem tudja majd ellátni üzemanyaggal, a piaci szereplők szerint újabb kormányzati intézkedésekre lesz szükség ahhoz, hogy a kínálati szűkületet oldani lehessen, azaz valahogy vissza kell hozni az importot.
Az
osztrák olajtársaság Schwechaton üzemelteti Közép-Európa egyik
legnagyobb finomítóját, amely a szokásos, tervezett karbantartás miatt
2022. április elején állt le. A karbantartást május 31-én kellett volna
befejezni és a tervek szerint június 10-én indult volna újra a termelés,
ám iparági információk szerint az újraindítás technikai okok miatt nem
járt sikerrel. Becslések szerint több hetes pótmunkákra van szükség a
finomító újraindításához.
Úgy tudja a lap, hogy az OMV eddig hivatalosan nem tájékoztatta a Molt és más partnereit sem a problémáról, forrásaink szerint az olajtársaságnál az osztrák kormánytól várnak segítséget, köztük vélhetően a stratégiai készletek egy részének felszabadítását.
Nagyon súlyos következményei lesznek a leállásnak
Az
OMV schwechat-i finomítójában gyártott termékeket Ausztriában és a
közép-kelet-európai régió Ausztriához közel fekvő országaiban értékesíti
az OMV.
Becslések szerint az június és augusztus között 30 kilotonna benzint és 50 kilotonna dízelt exportálna havonta Magyarországra.
Ez
azt jelenti, hogy az OMV a hazai benzinpiac 17-19 százalékát, a dízel
esetében a 13-15 százalékát látja el. Az osztrákok mintegy 200 kutat
üzemeltetnek Magyarországon. Mindebből arra lehet következtetni, hogy
amennyiben az OMV a saját kutjait nem tudja ellátni üzemanyaggal, az
ellátási gondokhoz vezethet. Az sem segít, ha csúszva ugyan, de
újraindul a finomító, a magyar üzemanyagpiac dízelből ugyanis
behozatalra szorul, az éves fogyasztás a teljes finomítói kitermeléstől
nagyságrendileg 10-15 százalékkal nagyobb.
Az ársapka miatt senki nem akar Magyarországra exportálni
Miután
Magyarországon 480 forintban maximálták kiskereskedelmi
üzemanyagárakat, ám Európaszerte jelentősen drágább a benzin és a
gázolaj is, érthető, hogy a külföldi beszállítók nem érdekeltek a magyar
piac kiszolgálásában. Ennek hatása máris érzékelhető, hiszen az import
drámaian csökkent, a MOL 70 százalék körüli piacrésze dízelben már
tavasszal 80 százalék fölé emelkedett. Az OMV volt eddig az egyetlen,
aki fenntartotta az országba irányuló termékimportot. Ha ez most elesik,
a kieső importmennyiséget a MOL már nem tudja pótolni.
Halasztja a karbantartásokat a Mol
Valamelyest
csökkent a nyomás a Mol-on azt követően, hogy a kormány kettős
üzemanyagárat vezetett be a Magyarországon, hiszen visszaszorult a
benzinturizmust. Ám küszöbön az iskolai szünet, a nyári turisztikai
szezonban pedig jelentősen nő a benzinkutak forgalma. Úgy tudjuk, hogy a
Mol nagyrészt emiatt tolta el a kötelező karbantartási munkáit, így a
százhalombattai finomító augusztusban és októberben áll majd le
részlegesen egy-egy hónapra.
Ez azonban azt is jelenti, hogy az üzemanyag-termelése augusztusban nagyjából a harmadára csökken.
A
VG-nek nyilatkozó források szerint a két szóban forgó hónap idejére
egyelőre nincs megoldás a zavartalan ellátás biztosítására.
A szomszédok is gondban lesznek
A
helyzet nemcsak itthon, de Szlovákiában is ellátási zavarokat okoz
majd. Ugyan a szlovák finomító különlegesen fontos eleme a régiós
ellátásnak, hiszen a gázolajjal el tud látni a hazai igény mellett
magyar, cseh, osztrák és dél-lengyel vevőket is. Ugyanakkor az OMV
saját kútjait Szlovákiában is maga látja el. A szlovák piac dízelben 2
millió kilotonna évente, ebből az osztrák import 350 tonna, azaz havi
átlagban nagyjából 30 kilotonna. A benzin esetében 550 kilotonna per
évvel kell számolni, ebből az osztrák import 80-90 kilotnna, azaz
havonta 8 kilotonna.
A térségből egyedül Szlovákia termel többletet dízelből a saját hazai fogyasztásához képest és ez a többlet pótolja részben a hiányokat Ausztriában, Csehországban, Lengyelország déli részén.
A
három ország finomítói évente 10 millió tonna dízelt képesek
előállítani, viszont ezen térség dízel kereslete 11 millió tonna per év.
A hiány többi részét jelentős részben Németország illetve Lengyelország
áttételesen tengeri importtal fedi le.
Európai finomítói kapacitások:
0 Megjegyzések