A csőd, a járatritkítás és a cég átadása az államnak is szóba került a fővárosi közgyűlés szerdai ülésén, ahol Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes elővezette a BKK és a BKV idei üzleti tervére vonatkozó előterjesztést.
A BKV összesen 26 milliárdos 
veszteséggel számol, amelynek része az amortizáció elmaradó pótlása, 
derült ki az ülésen a Népszava beszámolója szerint. Az energiaárak 
robbanásának ellensúlyozására az államtól várnak kompenzációt 14 
milliárd forint értékben. A BKV ezenfelül 10 milliárd forint 
folyószámlahitelt venne fel, 4 milliárd forint értékű szállító számlát 
átütemeztet és 6 milliárd kifizetését áttolja a jövő évre.
Az 
idei első két hónap jegyárbevétele 30 százalékkal marad el a járvány 
előttitől, holott már nincs korlátozás és elvileg a munkaerőpiac is 
visszarendeződött – hangsúlyozza Kiss Ambrus, aki szerint a 
járatritkítás és a szolgáltatás színvonalának csökkentése nem jó út. 
Végül elismerte: kormányzati segítség nélkül nem fenntartható a 
közösségi közlekedés. De egyszerűen elképzelhetetlennek tartja, hogy a 
kormány nem szálljon be a jelenleginél jobban a finanszírozásába.
 
Fidesz: A csőd felé száguld a főváros
A BKV problémája alapvetően a főváros gondja, lévén fővárosi cég. De azon el lehet gondolkodni, ha ezen változtatni szeretnének – vetette fel talányosan Bagdy Gábor kormánypárti képviselő, aki szerint az nem elfogadható költségvetési terv, ahol a cég folyószámlahitelből akar működni.
Száguld a csőd felé a főváros
– állította Bagdy Gábor –, jelenleg 100 milliárdos a hiány, amiben nincs benne a mostani háború hatása.
Kovács
 Péter XV. kerületi fideszes polgármester úgy vélte, hogy „ez egy kamu 
üzleti terv, nem létező bevételekkel”. A városvezetés rosszul 
gazdálkodik. Ha nincs pénz, akkor miért emeli a béreket az infláció 
duplájával? Ha nincs pénz, miért vezetnek be hűségpótlékrendszert a 
BKV-nál? Miért szavazták meg a 14 év alattiak ingyenes utazását? Ezek 
helyett konszolidációt, észszerűsítést, megtakarítást célzó 
intézkedésekre lenne szükség. Végezetül kijelentette: „át kellene adni a
 közösségi közlekedést az államnak”.
Pintér Gábor (Fidesz) 
képviselő szerint a BKV is féléves költségvetést készített, akárcsak a 
főváros, bízva az ellenzék választási győzelmében. Ez megdőlt, a 
pótmegoldások pedig nem oldják meg a helyzetet, legfeljebb kitolják a 
csődöt. Még ezen az őszön a BKV olyan anyagi helyzetbe kerül, ami 
veszélybe sodorja a közösségi közlekedés működését.
Karácsony: Inkább a csőd, mint a járatritkítás
Két
 kormánydöntéssel 100 milliárdot vett ki a főváros zsebéből a kormány 
éppen a járvány idején, miközben az önkormányzat nem vehet fel hitelt és
 adót se vethet ki, így nincs módja többlet bevételhez jutni. Ez a pénz 
hiányzik ebből az üzleti tervből. Nem vitték haza, ott van az állami 
költségvetésben – picsogott Karácsony Gergely, majd hozzátette: nem 
támogatást kérnek, csak ami jár, hiszen a hazai GDP 38 százalékát ebben a
 városban termelik meg, és jelenleg a főváros finanszírozza a az 
államot, nem fordítva. Ráadásul ezeken a buszokon nemcsak a fővárosi 
polgárok utaznak. Budapest legfontosabb közszolgáltatása került 
veszélybe az állami elvonások miatt. Ha nem változik meg a kormányzati 
hozzáállás, akkor senki nem tudja kivezetni ebből a pénzügyi helyzetből a
 céget. A csődgondnok se segít. Előbb fogom választani a pénzügyi 
csődöt, minthogy az hogy a 4-6-os villamos 10 perceként járjon – 
jelentette ki a főpolgármester.
Az üzleti terveket végül 18 igennel, 10 nem ellenében elfogadták.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
0 Megjegyzések