A csőd, a járatritkítás és a cég átadása az államnak is szóba került a fővárosi közgyűlés szerdai ülésén, ahol Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes elővezette a BKK és a BKV idei üzleti tervére vonatkozó előterjesztést.
A BKV összesen 26 milliárdos
veszteséggel számol, amelynek része az amortizáció elmaradó pótlása,
derült ki az ülésen a Népszava beszámolója szerint. Az energiaárak
robbanásának ellensúlyozására az államtól várnak kompenzációt 14
milliárd forint értékben. A BKV ezenfelül 10 milliárd forint
folyószámlahitelt venne fel, 4 milliárd forint értékű szállító számlát
átütemeztet és 6 milliárd kifizetését áttolja a jövő évre.
Az
idei első két hónap jegyárbevétele 30 százalékkal marad el a járvány
előttitől, holott már nincs korlátozás és elvileg a munkaerőpiac is
visszarendeződött – hangsúlyozza Kiss Ambrus, aki szerint a
járatritkítás és a szolgáltatás színvonalának csökkentése nem jó út.
Végül elismerte: kormányzati segítség nélkül nem fenntartható a
közösségi közlekedés. De egyszerűen elképzelhetetlennek tartja, hogy a
kormány nem szálljon be a jelenleginél jobban a finanszírozásába.
Fidesz: A csőd felé száguld a főváros
A BKV problémája alapvetően a főváros gondja, lévén fővárosi cég. De azon el lehet gondolkodni, ha ezen változtatni szeretnének – vetette fel talányosan Bagdy Gábor kormánypárti képviselő, aki szerint az nem elfogadható költségvetési terv, ahol a cég folyószámlahitelből akar működni.
Száguld a csőd felé a főváros
– állította Bagdy Gábor –, jelenleg 100 milliárdos a hiány, amiben nincs benne a mostani háború hatása.
Kovács
Péter XV. kerületi fideszes polgármester úgy vélte, hogy „ez egy kamu
üzleti terv, nem létező bevételekkel”. A városvezetés rosszul
gazdálkodik. Ha nincs pénz, akkor miért emeli a béreket az infláció
duplájával? Ha nincs pénz, miért vezetnek be hűségpótlékrendszert a
BKV-nál? Miért szavazták meg a 14 év alattiak ingyenes utazását? Ezek
helyett konszolidációt, észszerűsítést, megtakarítást célzó
intézkedésekre lenne szükség. Végezetül kijelentette: „át kellene adni a
közösségi közlekedést az államnak”.
Pintér Gábor (Fidesz)
képviselő szerint a BKV is féléves költségvetést készített, akárcsak a
főváros, bízva az ellenzék választási győzelmében. Ez megdőlt, a
pótmegoldások pedig nem oldják meg a helyzetet, legfeljebb kitolják a
csődöt. Még ezen az őszön a BKV olyan anyagi helyzetbe kerül, ami
veszélybe sodorja a közösségi közlekedés működését.
Karácsony: Inkább a csőd, mint a járatritkítás
Két
kormánydöntéssel 100 milliárdot vett ki a főváros zsebéből a kormány
éppen a járvány idején, miközben az önkormányzat nem vehet fel hitelt és
adót se vethet ki, így nincs módja többlet bevételhez jutni. Ez a pénz
hiányzik ebből az üzleti tervből. Nem vitték haza, ott van az állami
költségvetésben – picsogott Karácsony Gergely, majd hozzátette: nem
támogatást kérnek, csak ami jár, hiszen a hazai GDP 38 százalékát ebben a
városban termelik meg, és jelenleg a főváros finanszírozza a az
államot, nem fordítva. Ráadásul ezeken a buszokon nemcsak a fővárosi
polgárok utaznak. Budapest legfontosabb közszolgáltatása került
veszélybe az állami elvonások miatt. Ha nem változik meg a kormányzati
hozzáállás, akkor senki nem tudja kivezetni ebből a pénzügyi helyzetből a
céget. A csődgondnok se segít. Előbb fogom választani a pénzügyi
csődöt, minthogy az hogy a 4-6-os villamos 10 perceként járjon –
jelentette ki a főpolgármester.
Az üzleti terveket végül 18 igennel, 10 nem ellenében elfogadták.
0 Megjegyzések