Még el sem kezdődött az autóút építése, de már most van kedvező hatása.


Mégpedig az, hogy a Sárréten mind több a befektetési szándékkal érdeklődő gazdasági társaság – válaszolta a Napló kérdésére Bodó Sándor államtitkár, a térség országgyűlési képviselője. Hozzáfűzte, hogy az érdeklődők leginkább a munkaerő-­kínálatot, továbbá a térség infrastrukturális ellátottságát figyelik kiemelten. Változtatni egyiken sem könnyű, mert a munkaerőt képezni kell, az utakat pedig el kell készíteni. A Sárrét egyébként mindkettőben jelentős előrelépésben van, ráadásul a megyeszékhely és a Debrecen környéki településeken már nem nagyon lehet találni szabad munkaerő-kapacitást. Ezek okán felértékelődnek a megyei jogú városoktól távol fekvő, a majdani M4-es kétszer két sávos gyorsforgalmi út mentén lévő települések. Azokat ugyanis gyorsan és biztonságosan meg lehet majd közelíteni. A Sárréten régóta várt gyorsforgalmi út építése célegyenesben van. Bekerült a kormányzat kiemelt beruházásai közé, amely azért fontos tényező, mert gyorsítja az előkészítési, majd pedig az építési munkálatokat.

„Reményeink szerint 2022 elején letesszük az alapkövét az M4 gyorsforgalmi út Törökszentmiklós és Berettyóújfalu közötti szakaszának, majd kezdődhet az építkezés. A két részletben megvalósuló projekt első szakasza Törökszentmiklóstól Püspökladányig terjed.”

– Ennek szakhatósági engedélyei hamarabb elkészültek, ezért némi előnyre tett szert a Püspökladány–Berettyóújfalu szakasz előtt. Igaz, a karcagiak a közigazgatási határukon belül apró nyomvonal-módosítást kértek, de ez az M4 hajdú-bihari részének építésére nincs hatással. Egy pihenővel ellátott jelentős csomópont épül a 42-es főút Püspökladányból Báránd irányába kivezető szakaszán, a városhatárt jelző táblától körülbelül egy kilométerre – beszélt a beruházás részleteiről Bodó Sándor államtitkár, ország­gyűlési képviselő.

Megjegyezte, hogy a Püspökladánytól Berettyóújfaluig tartó rész előkészítését szolgáló munkálatok akár utol is érhetik a Püspökladány–Törökszentmiklós szakaszét, mert a hajdú-biharin nincs különösebb akadály, az önkormányzatokkal az egyeztetések megtörténtek, csupán apró módosító javaslatok vannak még napirenden.

Össze kell kötni

A beruházás jelenlegi helyzetéről Bodó Sándor elmondta, hogy a szakhatósági engedélyek jelentős része megvan, a karcagi módosítás miatt azonban ezeket még korrigálni kell. Ilyen helyzetekben mindig a földekkel kapcsolatos besorolások azok, amelyek bonyodalmasabbá és hosszabbá tehetik az ügyintézést. Mivel a gyorsforgalmi útnak a Berettyóújfalu–Törökszentmiklós közötti szakasza nagyon hosszú, ezért annak építését több részre kell bontani, a közbeszerzéseket is ennek függvényében kell lebonyolítani. Ugyanakkor az is nagyon fontos, hogy a 4-es út jelenlegi járhatósága megmaradjon.

„Egy ekkora szakaszt nem lehet lezárni, a 4-es főutat használni kell az építkezés alatt is. Határ­időket egyelőre nem lehet mondani, hiszen a kivitelezésre nyílt közbeszerzést kell kiírni, nemzetközi szereplők is megjelenhetnek”

– fogalmazott Bodó Sándor, s nem hallgatta el azt sem, hogy ő is kifejezetten örül az M4 már elkészült, országhatár és Berettyóújfalu, valamint a Budapest és Abony közötti részének.

– Innentől kezdve minden szakmai logika azt kívánja, hogy a már kész két szakaszt össze kell kötni. Végre eljutottunk odáig, hogy ezen most már nem kell dilemmázni, dolgozni kell a megvalósuláson. Egyébként a Budapest irányába megépült szakasznak is látható már a hatása.

„A térségben élők a biztonságos autópályát választva már nem feltétlenül a lényegesen hosszabb utat jelentő M3-ason közlekednek a főváros vagy az ország nyugati része felé, hanem ahogyan az várható volt, a 4-es főutat, majd Abonytól az M4-es gyorsforgalmit választják.”

– Ez már elég biztonságos, időben és költségben is megfelelő alternatívát kínál az M3-assal szemben. A teljes szakasz biztonságát a kétszer két sávos út megépítése jelenti. Sajnos nagyon sok, köztük halálos baleset történik a 4-es főúton.

Az M4 gyorsforgalmi út Budapest és Abony közötti, valamivel több mint 90 kilométeres szakasza autóút. Nincsenek rajta szintbeli kereszteződések, a megengedett haladási sebesség 110 kilométer/óra. Ugyanilyen paraméterekkel készül el a hamarosan átadandó Abony és Törökszentmiklós közötti szakasz, mint ahogy nem lesz másként a Törökszentmiklós és Berettyóújfalu közötti részén sem. Berettyóújfalutól pedig már autópálya vezet az országhatárig.