A legfrissebb tartalmainkért kövess minket a Google Hírekben, Facebookon, Twitteren (X-en), Instagramon, Threadson vagy YouTube-on!

Kartellezésért bírságolt meg Romániában kilenc biztosítót a versenytanács

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) díjszabását érintő érzékeny információk megosztásáért 247 millió lejes (17 milliárd forint) bírságot szabott ki kedden a román versenyhivatal kilenc biztosítótársaságra és a romániai biztosítók országos szövetségére (UNSAR).
A hatóság szerint a 160 ezer lejre bírságolt UNSAR 2012 és 2016 között - a jogos szakmai megbeszéléseken kívül - olyan üzleti titkok megosztásában is közvetített, amelyek megosztása torzítja a piaci versenyt.

A versenytanács a legnagyobb, 43 millió lejes bírsággal az Allianz-Tiriac SA-t sújtotta, ugyanakkor a hivatal megjegyzi, hogy az Euroins SA azért kapott mindössze 6,3 millió lejes bírságot, mert elismerte a konkurenciaellenes magatartást és ezt igazoló dokumentumokkal segítette a nyomozást. 

A kgfb rohamos drágulása miatt 2016-ban több ízben rendeztek nagyszabású tüntetéseket a romániai fuvarozók, akik járműveikkel vonultak a bukaresti kormány székháza elé, több nagyváros körgyűrűjén pedig forgalomlassítással demonstráltak. A válságot látszólag a kgfb-piac két legnagyobb szereplőjének, az Astrának és a Carpaticának a csődje robbantotta ki, de a fuvarozók már akkor azzal vádolták a biztosítókat, hogy összebeszéltek, és az indokoltnál jóval nagyobb - átlagosan a korábbi másfélszeresére rúgó - áremeléssel nyereségüket növelték, hiszen a tönkrement biztosítók károsultjait egyébként az állami garanciaalapból kárpótolták.

Romániában 2016-ban sürgősségi kormányrendelettel ideiglenesen befagyasztották a kgfb-k árát, majd új törvényben szabályozták a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokat. A tavaly kihirdetett jogszabály referenciaárakat vezet be, amelyeket az utolsó öt év javítási költségei és előfordulási gyakoriságuk átlagából számítanak ki. A díjtételeket a biztosítók egyedileg megszabott kedvezményekkel, illetve pótdíjakkal igazíthatják ki az összevont pénzügyi felügyelet által meghatározott bonus-malus szabályok szerint, annak függvényében, hogy okozott-e balesetet a gépjárművezető.

A törvény megszabja, hogy a biztosító nem számíthat fel 25 százaléknál nagyobb kezelési költségeket.

(MTI)

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések