Ezúttal Írországban történt korlátozás, ahol az abortusz engedélyezésének ügyében tartanak népszavazást. A Google a népszavazás előtt két héttel döntött így, mert felmerült, hogy külföldi szervezetek akarnak beavatkozni a kampányba.
Az abortusz engedélyezése és az abortusz megtiltása mellett kampányoló érveket hirdető plakátok sorakoznak az írországi városok utcáin. Mindegyik arra buzdítja az íreket, hogy szavazzanak a május 25-i referendumon. A népszavazáson a választóknak arról kell dönteniük, hogy támogatják-e az alkotmány nyolcadik kiegészítésnek eltörlését, vagyis az abortusz tilalmának feloldását Írországban.
A szigetállamban ugyanis 1983 óta alaptörvényben tiltják az orvosi terhességmegszakítást, kivéve, ha az az édesanya életének megmentése érdekében történik. Írországot részben emiatt Európa egyik legkonzervatívabb államaként emlegetik, ha viszont május végén az igenek kerülnek többségbe, akkor a kormány olyan törvényt terjeszt elő, amely lehetővé teszi a korlátozások nélküli abortuszt. A közvélemény-kutatások szerint jelenleg az abortuszt támogatók tábora a nagyobb, de még mindig sokan bizonytalanok.
Az ő meggyőzésükre is irányulnának azok a hirdetések, amelyeket a legnagyobb közösségi oldal néhány napja betiltott Írországban. A Facebook kedden jelezte, hogy mostantól csak olyan cégek adhatnak fel hirdetést, amelyek a szigetországban vannak bejegyezve. Az abortuszt-népszavazást érintő, külföldről érkező hirdetéseket nem lehet megjeleníteni a hírfolyamban. A vállalat szerint azért: hogy a külföldi szervezetek ne avatkozhassanak be a kampányba.
A Politico európai kiadása szerint a külföldi hirdetések ezúttal éppen az abortuszellenes szervezetektől érkeznek, vagyis a facebookos tiltás így a konzervatív oldal esélyeit befolyásolja.
A hirdetéstilalomhoz ráadásul néhány napja a Google, ezzel együtt pedig a YouTube videómegosztó-portál is csatlakozott, amely nemcsak a külföldi, hanem már az írországi kampányt is blokkolja. Egyesek szerint azért, hogy a külföldi abortuszellenes szervezetek ne adhassanak megbízást a hazai konzervatív csoportoknak, amelyek belföldi szervezetekként hirdethetnének.
Nem az első alkalom, hogy letilt a Facebook
Nem ez az első alkalom, hogy a legnagyobb közösségi oldal korlátozást vezet be az általuk problémásnak ítélt bejegyzéssekkel és hirdetésekkel kapcsolatban. Korábban az M1 egy, a migrációs válság kapcsán készült exkluzív interjúját is törölte az oldal. A videóban egy svéd nő arról beszélt, hogy a svéd városokban a rengeteg bevándorló miatt tarthatatlan állapotok uralkodnak.
A Facebook nem sokkal később az M1-nek egy olyan videóját is törölte, amelyben egy német család azt fontolgatja, hogy Magyarországra költözik a bevándorlás okozta megromlott közbiztonság miatt. Az oldal minden esetben azt írta, hogy a tartalom nem egyezett a közösségi szabályokkal.
A Facebook, a Twitter és idén januártól már a Google is az úgynevezett viselkedési kódexre hivatkozva távolítja el a problémásnak ítélt bejegyzéseket oldalaikról. Gyakran még azelőtt, hogy azokat bárki jelentené. A tartalmak szűrését algoritmusok végzik, az egyes bejegyzések cenzúrázásáról azonban szerkesztők döntenek. Sokak szerint ezért fordulhat elő, hogy a moderátorok főként konzervatív, jobboldali érdekeltségű híreket törölnek, és liberális, baloldali híreket helyeznek előtérbe. Erről a Facebook egy korábbi munkatársa már 2016-ban beszámolt a Guardiannek. A Facebook alapító-vezetője ráadásul korábban kifejtette, hogy egy liberális világ felépítésében szeretne segédkezni.
0 Megjegyzések