Igényeljen Napi Újság tagsági kártyát és tegyen szert velünk egy kis mellékes jövedelemre. Töltse ki a kártya igénylólapot ide kattintva.

Roham az “ingyenpénzért” a magyar boltokban – beavatkozik a Tesco, az Aldi és a CBA

Az MNB és öt országos kiskereskedelmi áruházlánc friss együttműködési megállapodása révén a fogyasztók vásárlásaik helyszínén és az áruházak kommunikációs csatornáin is pénzügyi tudatosságot fejlesztő információkat kapnak, például a háztartási költségvetés megtervezéséről, s a felelős hitelfelvételről. A megállapodás annak apropóján is jött létre, hogy sok éves csúcsra pörögtek az áruhitelek a nagy hazai láncok boltjaiban a tavaly karácsonyi időszakban.
A tavalyi év végén, a korábbi évekhez, illetve hónapokhoz képest brutálisan megugrott az áruhitelek kihelyezési volumene: míg 2015 decemberében körülbelül 4 milliárd forintnyi áru és egyéb hitelt folyósítottak ki – ez két éves csúcsot jelentett akkor – addig 2016 utolsó hónapjában, már több mint 10 milliárd forintnyi hitelt helyeztek ki az áruházakban. Ám, emellett a tavalyi október és november is szokatlanul magas kihelyezési arányokat produkált több éves távlatban – derül ki a jegybanki adatokból.

Az MNB gyorsfelmérése szerint 2016-ban  a legnagyobb hazai kiskereskedelmi áruházakban havi több mint 12 ezer darab fogyasztási hitelszerződést közvetítettek a vezető hazai hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások ügynökei. Az áruhitel felvétele mögött azonban számtalan kockázat áll, amellyel a fogyasztók nem mindig vannak tisztában és a közvetítők is gyakran elmulasztják, hogy figyelmeztessék őket,

A nemzetközi kutatások is alátámasztják, hogy van még mit fejleszteni a magyar lakosság pénzügyi tudatosságán: az OECD  pénzügyi kultúra kompetenciák 2016-os rangsorában 30 tagországból csak a 22. helyen állunk.

Közbelépnek a láncok – saját erőből

A Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központja együttműködési megállapodást kötött az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt.-vel, a CBA Kereskedelmi Kft.-vel,, a Media Markt Saturn Holding Kft.-vel és a Tesco-Global Áruházak Zrt.-vel. és a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft.-vel, a pénzügyi fogyasztóvédelem erősítése érdekében – ismertette Szeniczey Gergő, az MNB fogyasztóvédelemért és piacfelügyeletért felelős ügyvezető igazgatója.

Az együttműködés során a jegybank és az áruházláncok – az év egészében, illetve egy-egy időszaki kampányhoz kötődően – pénzügyi fogyasztóvédelmi tájékoztató kiadványokat -így az MNB Pénzügyi Navigátor füzetét és online kiadványait – tesznek elérhetővé az ország közel 800 kereskedelmi egységében, illetve kihelyezett plakátokkal, táblákkal hívja fel a figyelmet a vásárlási helyszíneken a pénzügyi tudatossághoz kötődő üzenetekre. Több áruházlánc emellett online oldalain, közösségi médiafelületein, illetve saját terjesztésű újságjaiban, kiadványaiban is közvetíti az ügyfelek számára a pénzügyi, fogyasztóvédelmi üzeneteket.

Az MNB idén a húsvéti időszakban lakossági kampány keretében hívja fel a figyelmet a bevásárlóközpontok segítségével a háztartási pénzügyi tervezés, a felelős hitelfelvétel és a tudatos hitelkártya-használat fontosságára, illetve a fogyasztási hitelek, gyorskölcsönök jellemzőire.

A jegybank ezt követő nyár eleji kampányának témája az utazáshoz kötődő pénzügyek lesznek, 2017 végén pedig a “karácsonyi” hitelek és a (gépjármű) biztosítások jellemzőit világítja meg – ugyancsak az áruházláncok segítségével.

Az MNB a kampány során 4,5-5 millió fogyasztó elérésével számol. Szeniczey szerint, nem kapnak semmilyen támogatást az áruházláncok az MNB-től, hanem társadalmi felelősségvállalási stratégiájuk keretében bonyolítják a kampányokat.

Forrás: napi.hu

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések