Valószínűleg megváltozik a buszok menetrendje januártól Békéscsabán. A városvezetés nem akart egyedül dönteni a járatokról, ezért megkérdezte a csabaiakat egy szerdai lakossági fórumon.
Új helyi autóbusz menetrend lesz jövő év elejétől Békéscsabán, mivel az év végén lejár a DAKK-kal jelenleg hatályos szerződés – mondta bevezetőjében Szarvas Péter. Békéscsabának egy pályázatot kell majd kiírnia a buszközlekedésre, előtte azonban felmérették a városi közlekedés helyzetét egy szakértői csoporttal, akik több menetrendi változatot dolgoztak ki, ezek közül kell majd választani.
A lehetőségekről tartottak tegnap lakossági fórumot a városházán, ahol először a frissen készült tanulmányt ismertették. Az új szakvélemény szerint a reggeli időszakban a járatkihasználtság 3-38 százalék között van, de csúcsidőben sem több 50 százaléknál. A délutáni csúcsban a járatok átlagos kihasználtsága 25-39 százalék között van. A legtöbb utas a Lencsési lakótelep felől érkezik, legkevesebben pedig Gerláról utaznak busszal a belvárosba.
Az új menetrendről már tavasszal dönteni kell. Ez a tervek szerint az április 27-i közgyűlésen meg is történik – tette hozzá a polgármester. Jelenleg egyébként a város nagyjából 180 millió forintot fizet a DAKK-nak a buszközlekedésért.
A Közlekedéstudományi Intézet első, „A” menetrendi változatában csökkentett menetrenddel számolnak. A hétvégi és a hétköznapi túlkínálatot szüntetnék meg, amivel 58 millió forintot spórolhatna a város. Ez a javaslat a járatok csökkentése mellett a vonalhálózaton nem változtatna. Azaz kevesebb busz közlekedne a mostani útvonalakon.
A tanulmányban szereplő „B” verzió három részből áll, mindhárom úgynevezett „kínálati” menetrend, amiben új járatok, illetve vonalhosszabbítás is szerepel. Az egyik szerint hétvégén összekötnék a 4-es és a l7V, munkanapokon pedig az l-es, a l7M-es, a 17-es és számos l7V jelű buszt, amivel egy Jaminát és a Lencsési lakótelepet összekötő járat jönne létre, tehát átszállás nélkül lehetne utazni a városrészek között. Ez 9 millió 600 ezer forint többletköltséget jelentene.
A „B 1-es” változat szintén kínálati javaslat, amely tartalmazza az előbb említett körjáratot, azon felül pedig, szintén Jaminát érintve napközben összevonnák a 3-as és a 4A-4B járatokat. Ez a változat valamivel több, mint 8 millió forintba kerülne pluszban. A „B2-es” menetrendi verzió a „B”, „B 1” javaslatcsomagon felül a 8A és 8V járatok délelőtti meghosszabbításával számol, aminek köszönhetően az új Szerdahelyi utcai aluljáró felé is lenne buszközlekedés, 16 millió 700 ezer forint többletköltségért.
Végül pedig a „C” menetrendi verzió szerint megmaradna a mostani közlekedési rend, de a regionális járatok helyett is helyi járatok közlekednének. Ha a nyertes pályázónak nem lesz lehetősége a regionális járatok igénybevételére, akkor új helyi járatokat kell indítani, ami 30 millió 600 ezer forint pluszpénzt igényelne.
A lakossági fórumra körülbelül 20-30 ember érkezett, majd mindegyikük Jaminából. Egyikük arról beszélt, hogy bízik az új menetrendben, abban, hogy jövő évtől gyakrabban járnak majd az 1-es buszok. A felvetett problémákra egyébként a tanulmány készítői szinte mindenkinek kielégítő választ adtak, és több jelenlévő is elmondta, hogy már várja az új menetrendet, bízva abban, hogy megkönnyíti az életüket.
Így alakult a csabai buszozás
Békéscsabán csak a második világháború utáni kezdett kialakulni a komolyabb tömegközlekedés. Nagy lökést adott a Körös Volán jogelődjének, a 81. Számú Autóközlekedési Vállalatnak a megalakulása 1953. december 1-jén. A Wikipédia szerint előtte a helyi igényeket szinte kizárólag a keskeny nyomközű vasút, a „Motor” szolgálta ki. Eredetileg az Alföldi Első Gazdasági Vasút nevet viselte, majd a MÁV vette át a vonalak kezelését MÁV Alföldi Kisvasút néven. A hálózat központja Békéscsaba volt. A kisvasút északi és délnyugati irányba vezetett, északon Békés-Vésztő, délnyugaton pedig Szabadkígyós és kaszaperi elágazással Orosháza, Békéssámson és Mezőkovácsháza irányába. Az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció után a vonalakat megszüntették, és teljesen az autóbuszközlekedést helyezték előtérbe. Ennek megfelelően ezekben az években történtek a legnagyobb fejlesztések a Körös Volán életében.
Forrás: beol.hu

0 Megjegyzések