Támogassa munkánkat!

Igényeljen tagsági kártyát. Kattintson IDE.

Még sokáig elhúzódhat a veronai buszbaleset okainak kivizsgálása

Szakértők szerint nehéz lesz a veronai buszbaleset okainak pontos megállapítása, így aztán mintegy fél évig tarthat a vizsgálat.
MTI Fotó: Varga György
A Magyar Időknek Sonkoly Szabolcs igazságügyi közlekedési szakértő azt mondta, hogy várhatóan legalább fél évig elhúzódik a veronai buszbaleset okainak kivizsgálása, ugyanis kiégett az érintett busz, és ezzel együtt teljesen megrongálódott az utazási és műszaki adatokat rögzítő tachográf is.

A hasonló baleseteknél a szakértő szerint a műszaki gondok mellett ugyancsak elképzelhető, hogy a sofőr rosszulléte miatt történik meg a tragédia. Orvos szakértő bevonásával a hasonló esetekben általában megvizsgálják azt is, hogy volt-e alkohol, drog vagy valamilyen más szintetikus anyag a jármű vezetőjének szervezetében.

Szintén lehet fékhiba vagy más műszaki probléma is a lesodródásos baleseteknél, ahogyan az sem kizárható, hogy defektes lett a busz egyik gumija.

Sonkoly Szabolcs elmondta, hogy a személyszállító buszokat igen alaposan ellenőrzik, különösen az 1999-es ausztriai busztragédia óta. Mint mondta, minden évben műszaki vizsgáztatás, illetve félévente műszaki szemléztetés van előírva a járművek esetében – függetlenül attól, hogy a vizsgálatok közötti időszakban közlekedtek-e. A nyomon követhetőség kedvéért a szemlék eredményeit a jármű műszaki naplójába pecsételve hitelesítik.

A szakértő szerint felvetődött az is, hogy a busz hátulján lévő síléctároló akadályozta a menekülést azzal, hogy a hátsó ablakokat eltorlaszolta. A szakértő kifejtette, hogy az engedélyezett csomagtárolók úgynevezett „E” jelzéssel vannak ellátva, és a gyártóknál lehet megrendelni őket, ahol arra is figyelnek, hogy az eszköz ne lehetetlenítse el a menekülési útvonalat a busz hátsó ablakain át. Amennyiben viszont utángyártott alkatrész volt, azon biztosan nem szerepel az „E” jelzés, és engedély nélküli átalakításnak minősül – mondta a szakértő.

A balesetet szenvedett busz sofőrjeiről több békéscsabai buszvezető is azt mondta a Beol.hu-nak, hogy gyakorlottak voltak, már rég óta vezettek, ráadásul a baleset előtt fél órával váltottak, így aki vezetett, kipihent volt. Czakó Tibor, a Pizolit Személyszállító Kft. ügyvezetője szintén kiemelte, hogy tapasztalt, rutinos, megbízható sofőrökről van szó, viszont az állapotukról hivatalosan semmilyen információt nem kapott, így azt sem tudja, túlélték-e a balesetet.

„Lelkiismeretes, a járműre ügyelő, figyelő sofőrök, akik bármilyen apró műszaki jellegű probléma esetén jelentkeztek, és ha ilyen adódik a visszaútnál, azonnal jelezték volna” – fejtette ki.

A busz egyébként legalább 14 éves volt, viszont az európai utakon közlekedő turistabuszokra nagyon szigorú előírások vonatkoznak, a feltételrendszert pedig a Setra gyárilag is teljesítette. A rendkívül gyorsan terjedő tűz oka az lehetett, hogy a Setra érintett típusánál az üzemanyagtartályt az első ajtó és az első tengely közé építették be. Az üzemanyagtartály valószínűleg nem bírta az ütközés erőhatásait és összetört, majd annak tartalma valamilyen elektromos szikra miatt vagy forró alkatrészre folyva meggyulladt.

Forrás: magyaridok.hu

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések